Binnen de werkbank Routeplan 2030 worden de krijtlijnen uitgezet om de mobiliteit in de vervoersregio Antwerpen te moderniseren, stroomlijnen en bevorderen volgens het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering. Hiervoor moet de burger op een gestructureerde en doenbare wijze alternatieven aangereikt krijgen om zijn verplaatsingen via duurzame en gezamenlijke vervoersmodi uit te voeren, zoals daar zijn fietsen, wandelen, degelijk openbaar vervoer (tram-trein-bus), deelauto’s, deelfietsen, … Enkel door een degelijk aanbod zal de burger deze modal-shift kunnen en/of willen maken.
En hier wringt het schoentje want veel van deze zaken moeten op lokaal vlak uitgewerkt en gerealiseerd worden. Vanaf begin 2022 gaat immers ook de nieuwe bus- en tramregeling van De Lijn in voege en zullen veel inwoners van(uit) de Noordrand geconfronteerd worden met het feit dat zij (meermaals) zullen moeten overstappen om op hun bestemming te geraken in o.a. het stadscentrum van Antwerpen, maar evengoed in de brede rand rond Antwerpen.
Wordt het niet dringend tijd dat de verschillende districts- en gemeentebesturen hun inwoners gaan informeren omtrent deze ingrijpende veranderingen ?? Welke buslijnen er afgeschaft of opgewaardeerd gaan worden, op welke plaatsen dat er (extra) overstapplaatsen ingericht moeten worden ?? Hoe de plaatselijke besturen zelf “the missing links” gaan organiseren en/of aanvullen door vervoer op maat, … ??
Wil je er zelf meer over weten stuur dan een mailtje naar info@lenora.be
Waar gaat dat naartoe ??? Hopelijk naar een serieuze & noodzakelijke modal-shift …